Lördagen på två hjul! [Del 3]

Första och andra delen finns här: [Del 1] och [Del 2]!
 
Väl utanför var det på med väskan och upp på hojen igen... sen bar det av till... Berg!
 
Det var min tanke men när jag lämnade museet klockan 17 och hade Berg, Borensberg och ett annat stopp kvar fick jag helt enkelt prioritera om, tiden gick och vägen hem skulle ta längre tid då jag skulle hålla mig utanför motorvägen och köra längs turistvägen.
 
Jag styrde hojen mot Berg men den här gången fick jag tyvärr bara åka mot Berg och inte stanna där... om jag skall vara helt ärlig så kom jag inte ens ut på R34 haha, jag visste att jag skulle följa 34:an och hade studerat vägarna lite i telefonen innan jag gav mig i väg från museet men vad hjälpte det?
Mitt lokalsinne som jag annars skryter om svek mig och vid en utfart i Malmslätt som jag var 100% säker på att jag kom från vänster svängde jag fel...
Jag visste att jag skulle komma fram till en stor rondell men jag körde och körde... tillslut kom jag fram till en "mindre tunnel" där motorvägen åkte över då började polletten ramla ner... men jag var envis och sa till mig själv "Näe du Micke, är det något du är bra på är det att hitta vägen... ge fan i telefonen!".
Ungefär... tja.. en mil tills den närmaste bilen var en kossa ville jag inse att jag var ute på landsbygden och yrade runt.
Jag svalde min stolthet och nu gällde det att överleva helt enkelt, fort fram med telefonen och jag tittade... hmm... bara en och en halv mil åt fel håll inte så tokigt ändå försökte jag intala mig själv.
Jag skulle svänga av från 34:an mot Fornåsa men var i en mindre "by" vid namn "Västerlösa".
Jaha tänkte jag hur i helv... det fick bli en ny väg för mig helt enkelt, jag siktade på att komma ut vid "flygrakan" som en del av en stor väg kallas och byn "Klockrike" kände jag till sedan tidigare... okej nu var det fokus!
 
Jag ville inte styra in på grusvägar och annat för jag har erfarenhet tidigare av att jag ligger i diken eller i mindre vattendrag då så asfalt var ett föredra, det fick bli mot "Maspelösa gård" där har jag också varit innan!
 
Sagt och gjort jag försökte komma ihåg "lång höger sen vänster" i huvudet och åkte, som tur var handlade det inte om en lång sträcka och jag var äntligen ute på en väg som jag har åkt på många gånger tidigare. Freedom!
 
Turistvägen "börjar" vid Ödeshög och vägen dit är också fin om man håller sig ifrån motorvägen, det fick bli via Fornåsa, Österstad, Motala, Vadstena och Omberg.
På väg mot Fornåsa gjorde jag ett mindre stopp hos några bekanta men när jag sedan åkte vidare var det dags att tanka igen och då i Fornåsa.
 
Utan bensin blir det svårt att komma hem!
 
Nu var det Mr Lokalsinne igen och resan flöt på bra från Fornåsa, förbi Motala och Vadstena, en riktigt härlig väg för oss som åker på två hjul.
 
När jag passerat Vadstena kom jag och tänka på en härlig "rastplats" längs vägen och det är den vid Omberg, ett ställe som jag bara besökt en gång tidigare men det är ett riktigt fint ställe, kortfattat svänger man av R50 och kör upp på en stor kulle och högst upp finns ett mindre naturmuseum och ett fik, går man vidare mot Vättern som ligger precis bakom kullen kan man ställa sig på en liten "platå" som går ut från kullen och över Vättern!
 
Uppe på kullen vid Omberg, ännu en mc-parkering, tackar!
 
Jag stannade bara för att titta om något hade förändrats på ett år men det var sig likt, en stor grill lyckades jag dock hitta som inte har stått där tidigare, jag köpte även en Loka inne på fiket.
 
För att visa Er hur utsikten är från platån får Ni stå ut med en bild från påsken förra året. :)
 
Ahhh...härligt!
 
Efter mitt beök på Omberg rullade jag ner från kullen och mot Ödeshög, snart skulle jag köra ut på den fina turistvägen, det är den gamla E4 kan man väl säga, en väg som ligger precis vid Vättern.
Ut på turistvägen och där var det bara vatten framför mitt framhjul, ta mig inte på orden för då hade jag varit blöt men det var bra nära mig... utmed vägen stannade jag på många fina rastplatser, jag tycker det är kul att "se vad som finns bakom nästa kurva" så att säga.
 
Här ligger nog macken som har finast utsikt!
 
Står det bilar på en rastplats måste det finnas något fint att se...
 
...och det fanns det!
 
Jag älskar svensk film och svensk musik men just film... när jag kom körandes där på vägen ser jag en skylt på ett samhälle som verkligen fick mig nästan att köra av vägen, i filmen "Leif" av Galenskaparna finns det en scen där "hela gänget" sitter i en taxi och knör, de försöker komma undan polisen och de vet inte riktigt vart de skall åka när Anders Erikssons karaktär Gunnar Volt säger: -Kör till min bror i Stava så får vi lite andrum!
När jag såg skylten upprepade jag hela den scenen för mig själv under hjälmen i så där 2-3 mil framåt. ;)
 
Om Ni är nyfikna på vad det är för film och just den scenen så klicka här: LEIF, spola till två minuter om Ni bara vill se scenen men hela del 4 av 13 är underbar annars rekommenderar jag hela filmen! ;)
 
Haha en helt underbar skylt!
 
Efter Stava närmade jag mig Gränna igen jag stannade nedanför Braehus och tog en kort pause medan jag såg ut över gula fält och massa vatten!
 
Uppe till höger i bakgrunden på kullen syns Braehus och bakom Braehus går E4:an.
 
Tänk att bo här på sommaren, om någon från "Bonde söker fru" bor här i årets säsong då skriver jag!
 
Upp på hästkrafterna igen och mot Gränna!
 
Gränna är en otroligt mysig stad och jag har aldrig riktigt varit där "på riktigt" utan har mest stannat för att köpa polkagrisar eller bara åkt igenom, därför bestämde jag mig för att ta ett kort besök i hamnen.
 
Gränna hamn!
 
Det här var sista pausen för kvällen och sen var det full fart hem till Borås för min kropp började bli trött av 10 timmar i ett skinnställ!
 
Borås!
Då var jag hemma igen efter en helt underbar dag på motorcykel, mycket fint att se och fina vägar att köra på!
 
Det här är slutet på "Lördagen på två hjul!"
Nu blev det här tre ganska långa inlägg som återberättar allt jag upplevde den här lördagen som var, jag hoppas att Ni "var med mig" hela resan! :)
 

 
Nu skall jag iväg till Onyx igen, ikväll blir det rygg och axlar som får jobba, när jag kommer hem skall jag skriva vidare, jag måste komma ikapp med bloggandet, det blir kort om söndagen, lite längre om måndagen när jag var på Liseberg och resten av veckan var det mer eller mindre bara arbete, Onyx och skriva om det här.
 
Mål väl!
 
/MONSTRET

Kommentarer

Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback