Lördagen på två hjul! [Del 2]

Fortsättningen från [Del 1].
 
Efter mitt besök på Gyllene Uttern satte jag mig på hojen igen och åkte rakt över gatan till... polkagrisfabriken självklart!
Jag hade lovat Lennarts fästmö att köpa med mig en "stång" till henne och snäll som jag är lyder jag en kvinna.
 
Tänk vad mycket gott det finns innanför de här väggarna bakom mig!
 
Väl innanför dörren är det kaoz... massa tyskar och danskar som mer eller mindre springer med stänger och strutar i händerna, "mutter" och "vater" sas det där inne gång på gång och det betyder mor och far på tyska... mitt i allt står en svettandes mc-förare som bara vill ta sitt godis och betala, flytta på Er ungar var jag nära att gapa ettag där inne...
Men jag fick betala tillslut och kom där ifrån med tre strutar med polkakarameller, en till mamma, en till syster och sen då en till Lennarts fästmö. Jag köpte strutar då de räcker längre, öppnar man en stång och börjar slicka lite försiktigt och sen suga... allt mer och hårdare... ehhmmm.... fokus Micke... då blir man mer eller mindre tvungen att äta upp allting för den blir så kladdig annars... ehmm ja att spara alltså... Ni fattar vad jag menar! Men en strut kan man spara och ta lite mindre bitar då och då... jodå så att jag är ganska smart tro det eller ej!
 
Välkommen till sockerparadiset där njutning möter hål i tänderna i en armbrytning! ;)
 
Den klassika "salt/hallon" struten med den nya "turkisk peppar/hallon" struten köpte jag!
 
När mina tre inköp låg i väskan bak var det dags att rulla vidare, min plan har alltid varit att åka längs turistvägen mot Ödeshög men när jag lämnade polkafrabriken var klockan redan 14:30 och jag visste att flygplansmuseet stängde klockan 17 och jag hade även planerat in ett besök där... jag stannade upp innan påfarten till motorvägen och velade om jag skulle ta turistvägen eller åka direkt till Linköping och kom på sen att den vägen finns kvar på hemvägen, sagt och gjort fällde jag ner mitt visir och drog upp på motorvägen!
Mil efter mil slukade jag och 45 min senare var jag framme i Linköping, inte en helt "laglig" färd kanske men det gick fint, lite trafik och bra väder kan få vem som helst att gasa lite extra.
 
Om jag nu får skryta lite så har jag sjukt bra lokalsinne, jag har endast varit där en gång tidigare och jag minns "ungefär" vart det låg, jag minns "Linköping västra" och något med att det låg lite utanför.
När jag närmare mig skylten "Linköping västra" svänger jag av och jag ser direkt en fin och brun skylt som visar vägen mot museet, ohhh yes... i still got it!
 
Det är något med den östgöta slätten och mc-parkeringar, de finns överallt... tackar!
 
Då var jag framme, slut i armar och trött i ögonen men framme vid mitt mål!
Mc-parkeringar finns överallt här "uppe", jag känner mig som VIP, medan andra får trängas gled jag in mellan betongsuggorna till höger rakt över ett övergångställ haha, jag råkade missa infarten men på två hjul kommer man fram överallt, perfekt mitt framför ingången!
 
När jag hade betalat min biljett ser jag den här söta gubben, han gillar uppmärksamhet!
 
Väl innanför dörrarna var allt sig likt, personal och "shoppen" var den samma, det som var annorlunda var den här gubben han var ny för mig, jag är lite som jag är och eftersom det stod på engelska på hans rygg så var jag tvungen, jag gick fram och sa "Hello, what kind of aircraft do you have as your favourite?", gubben blev lite tyst men fick ändå fram "Good day, i like Gripen..." då erkände jag och sa att jag var svensk, han skrattade och sa "Ja där hade jag tur..." haha, vi bytte några ord och han gav mig ett guideblad om museets layout.
 
Så här ser ena hallen ut, helt fantastiskt, spegelblanka golv, rent och snyggt så det skall vara!
 
Jag gick igenom den första hallen ganska snabbt, tittade på mina favoritplan, allt från Mini-Draken till Gripen och den klassiska Mustangen.
 
Ett av världens bästa stridsflygplan idag, JAS 39 Gripen!
 
P51 Mustang!
 
När jag skulle gå till den andra hallen där de mer moderna planen står passerade jag en liten tunnel som förra året ledde till en tidslinje som visade katapultstolens utveckling men istället finner jag nu ett lekrum för barn... jesus...
Men barn som jag är går jag ändå in och finner det här rummet ganska intressant, man kan rita och klättra upp på saker, dra i snören som startar kugghjul... ja det var kul faktiskt, som ett vuxet barn smälte jag in ganska bra bland alla hobbits! :)
 
Här kunde man sitta i stolen och dra i några snören så man låtsades flyga med vingarna...
 
Nu när barndomen var väckt i mig på riktigt gick jag upp en trappa för där fanns det mer leksaker, vika ett pappersflygplan om man vill det, skjuta med en låtsas kanon, kasta mindre plan m.m. lite som "Tom Tits".
Det jag fastnade för och som min nätta ålder på 30 var mer anpassat för var den häftiga simulatorn!
 

Nu snackar vi datorskärm, en instruktör visade mätare och vad man skall tänka på under flygningen.
 
Jag provade tyvärr den aldrig själv då det var en kö på säkert 5-10 pers, sen är mitt skinnställ ganska stelt som gör att jag blir ganska osmidig, men det var kul nog att titta på!
 
Efter simulatorn gick jag in i den stora och moderna hallen som har massor av fina flygplan samt några helikoptrar, mums!
 
Nu snackar vi stort flygplan, en Catalina!
 
Det stora planet är en Catalina, "samma" plan som letade efter DC-3:an som blev nedskjuten 1952. Catalinan blev också anfallen av Ryssland och av MIG-plan men de lyckades landa och blev räddade av ett tyskt fraktfartyg.
I taket hänger en klassier (det gröna), Spitfire var ett väldigt populärt flyg under andra världskriget, snabbt och lättflyget.

I bakgrunden (silver med röd nos) i taket kan vi även skåda en svensk klassiker, J29 även kallad "Den flygande tunnan", det var en stor framgång för Sverige och för det svenska flygvapnet, det led senare av stora problem med vingarna och byggandet av ett nytt stridsflyg inom Sverige sattes igång på 70-talet.
 
Världens snyggaste stridsflygplan om jag själv får välja, AJ37 Viggen!
 
Innan våran nuvarande JAS 39 Gripen byggdes var det Viggen, ett flygplan som för mig är det snyggaste som gjorts ännu idag, jag vet inte varför jag gillar det men det är som en kvinna, vacker... farlig... känslig och jävligt dyr i drift! ;)
 
Det här kortet togs från en höjd, säkert 20 meter ifrån och jag kunde nästan ta på nosen kändes det som... mmm... mäktigt!
 
På golvet nedanför alla plan (syns under Viggen tex) fanns det rum som utspelades på diverse årtionden, från 50-talet till nutid ungefär.
Jag passade på att fota mig själv i 60-tals anda, det är så konstigt att föreställa sig att sina föräldrar har växt upp i allt det där.
 
Här sitter jag och läser en EXPRESSEN från 60-talet! (Det är noga för vissa vilken tidning det är) ;)
 
Får jag bjuda på en kopp medan jag filosoferar? ;)
 
Efter min fotosession med mig själv var jag så otroligt varm så jag trodde att någon hade tryckt in ett duschmunstycke i mitt skinnställ, svetten rann och i väskan hade jag bäddat in min kamera i handdukar och en fick gå åt till att torka svett... inte så fräscht jag vet men manligt på något sätt! :)
 
Efter mitt torkande gick jag ner i källaren där museets kronjuvel finns.... DC-3:an!
 
Det är ett flygplan som försvann 1952 på ett spaningsuppdrag vid den ryska gränsen, vid den sista flygningen kom några MIG-plan upp och la sig bredvid (ryska stridsflygplan), de ville tvinga DC-3:an till Ryssland men svenskarna visste då att fångenskap väntade och fick de tag på planet så hade ryssarna lite övertag på Sverige och det ville vi inte!
Kaptenen satte då kurs mot Gotland men en DC-3:a är så otroligt mycket långsamare än ett plan med jetmotor och ryssarna öppnade då eld, sen försvann det från den svenska radarn.
Efter "mycket" letande fann Sverige planet 2003 efter 51 år på Östersjöns botten.
2004 bärgades det och nu kan man alltså beskåda det på museet, allt från hela historien till personliga saker finns att beskåda, det är en något kuslig men fin stämning där nere, jag kan varmt rekommendera det helt klart det bästa på hela museet om man gillar historia.
 
 There she is... DC-3:an!
 
Besättningen på DC-3:an, alla omkom tyvärr! ;(
 
Klockan gick och det var en halvtimma kvar tills museet skulle stängas, jag gick upp till "shoppen" och jag hade redan bestämt mig för att köpa en tröja, jag hade en t-shirt tidigare som minne från mitt första besök men köpte en likadan plus en tjock luvtröja... ohhh så nöjd jag är! :)
 
Det fick även bli en språngfika på vägen ut jag hölll på att dö av vätskebrist där inne...
 
Väl utanför var det på med väskan och upp på hojen igen... sen bar det av till... [Kommer i del 3]
 


Nu blir Ni allt nyfikna va? ;)
Jag kan tro det... resten kommer i del tre... det kan bli senare ikväll för nu skall jag till Onyx för ett styrke och motionspass så jag kan inte lova Er något det beror helt på vad klockan blir.
 
Nu blir det dock:
 
 
Må väl!
 
/MONSTRET

Kommentarer

Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback